Orientering
Uttakskriterier
Det er utarbeidet spesifikke kriterier for skolens åtte idretter for innvilgelse av 4-årig løp på idrettsfag. De ulike kriteriene tar utgangspunkt i talentveileder utarbeidet av Olympiatoppen.
Kriteriene legger vekt på utøverens gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje. Gjennomføringsevne vil bli vektlagt 70% og 30% vekting for de kategoriene som gjelder gjennomføringsvilje.
Når det gjelder gjennomføringsevnen vil ferdigheter og idrettslig nivå vektlegges (påkrevd vedlegg av resultat oppnådd siste året og/eller attest fra trener på krets/regionnivå). Dette er idrettsspesifikt og beskrives under kriteriene i hver idrett. Vurdering av gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje i programfagene toppidrett 1 og aktivitetslære 1 vil også inngå i vurderingen av søknaden. Skolen vil vektlegge at skolereglementet blir fulgt og at eleven viser god orden og oppførsel. I forbindelse med gjennomføringsvilje vil motivasjon, holdninger og mentalitet bli vektlagt. Det vil bli tatt en helhetsvurdering av den enkelte elev på bakgrunn av gjeldende kriterier.
Gjennomføringsevne:
Utøveren blir vurdert på tidligere resultater på nasjonalt nivå i sitt årskull (HL D/H16, O-idol D/H16 + evt NC/NM D/H17-18 som gjennomføres før uttaket). Ved langtidssykdom eller -skader kan resultater fra HL D/H15 og/eller subjektive vurderinger basert på treningsnivå også brukes. Både sprint- og skogsdistanser vurderes.
Gjennomføringsvilje:
Dette vurderes opp mot forventet nivå av en toppidrettsutøver på :
Motivasjon:
Føring av treningsdagbok.
Mentalitet:
Læringsvilje rundt egen ferdighetsutvikling og evnen til å prioritere i både skole og idrett.
Holdninger:
Tilstedeværelse på trening med fokus og positive bidrag i treningsgruppa.