Skøyter
Uttakskriterier
Det er utarbeidet spesifikke kriterier for skolens åtte idretter for innvilgelse av 4-årig løp på idrettsfag. De ulike kriteriene tar utgangspunkt i talentveileder utarbeidet av Olympiatoppen.
Kriteriene legger vekt på utøverens gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje. Gjennomføringsevne vil bli vektlagt 70% og 30% vekting for de kategoriene som gjelder gjennomføringsvilje.
Når det gjelder gjennomføringsevnen vil ferdigheter og idrettslig nivå vektlegges (påkrevd vedlegg av resultat oppnådd siste året og/eller attest fra trener på krets/regionnivå). Dette er idrettsspesifikt og beskrives under kriteriene i hver idrett. Vurdering av gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje i programfagene toppidrett 1 og aktivitetslære 1 vil også inngå i vurderingen av søknaden. Skolen vil vektlegge at skolereglementet blir fulgt og at eleven viser god orden og oppførsel. I forbindelse med gjennomføringsvilje vil motivasjon, holdninger og mentalitet bli vektlagt. Det vil bli tatt en helhetsvurdering av den enkelte elev på bakgrunn av gjeldende kriterier.
Gjennomføringsevne:
Utøverne blir vurdert på resultater på nasjonalt nivå (LM, NM, NC, Odalsskøyta, Hamarlekene og Sandefjordløpet) i sitt årskull som gjennomføres før uttaket. Ved langtidssykdom eller -skader kan resultat fra tidligere år og/eller subjektive vurderinger basert på treningsnivå også brukes.
Gjennomføringsvilje:
Motivasjon og ønske om utvikling:
Komplett treningsdagbok med dagsform, dagsbelastning og kommentarer som beskriver status og utviklingsområder.
Holdninger:
Tilstedeværelse på trening. Oppmøte, fokus og bidrag i gruppa.
Mentalitet:
Læringsvilje og evne til å prioritere. Evne til å prioritere vil ikke være oppfylt om en utelukkende nedprioriterer skole til fordel for idretten, men heller om man foretar proaktive valg for å skape en god balanse.