Hvordan blir den nye skolehverdagen?

Den 27. april åpner de videregående skolene for elever på VG3 som følger yrkesfaglig løp i skole og yrkesfagelever på VG2. En forutsetning for å åpne er å sørge for tiltak som hindrer smittespredning. Folkehelseinstituttet har kommet med en egen veileder og den har inspirert oss til å svare på en del spørsmål du kanskje har.

Kan jeg dra på skolen hvis jeg har litt vondt i halsen eller hoster?

Nei, koronaviruset fører til sykdom som kan ligne på en vanlig forkjølelse. Derfor må alle som kjenner symptomer på sykdom holde seg hjemme.

Hva skjer hvis jeg blir syk i løpet av skoledagen?

Elever som får symptomer på luftveisinfeksjon må dra hjem fra skolen, men ikke med offentlig transport. Hvis du må bli hentet må du vente på et eget rom eller ute der det ikke er andre elever.

Kan jeg gå på skolen hvis et familiemedlem er sykt?

Hvis en i husstanden din har symptomer på luftveissykdom, men det ikke er bekreftet at det er koronaviruset kan du møte på skolen som normalt. Familiemedlemmer til koronasyke må være i karantene. Helsetjenesten bestemmer hvor lenge den skal vare.

Håndvask er kjempeviktig! Når må jeg vaske hendene mine?

• Før du drar hjemmefra og når du kommer hjem
  • Når du kommer til skolen
  • Etter hosting/nysing
  • Etter toalettbesøk
  • Før og etter måltider
  • Etter at du har vært ute
  • Etter kontakt med dyr
  • Ved synlig skitne hender

Er det håndsprit tilgjengelig på skolen?

Ja, det blir kjøpt inn håndsprit sånn at du kan desinfisere hendene dine når du trenger det.

Hva skjer med renholdet på skolen?

Overflater på skolen blir rengjort oftere enn før. Det gjelder blant annet dørhåndtak og andre steder mange berører.

Kan jeg bare spise mat jeg har med hjemmefra?

Nei. Korona smitter ikke direkte gjennom mat eller vann, men elever skal ikke dele mat og drikke. Kantiner må følge strenge retningslinjer og servere mat porsjonsvis.

Hvordan skal vi behandle utstyr flere elever bruker?

I mange fag deler elever utstyr. I den grad det er mulig skal hver elev ha utstyr bare han/hun bruker. Når det ikke er mulig skal utstyr rengjøres etter bruk.

Kan jeg ta buss til skolen?

Rådet er at elevene bør sitte på annenhver plass i bussen.

Er det greit å ta på hverandre?

Nei. Rådet fra Folkehelseinstituttet er fortsatt å unngå klemming, håndhilsing og annen berøring.

Hele veilederen fra Folkehelseinstituttet kan du lese her.

Om gjenåpningen av skolene

De elevene som begynner igjen nå er en del av den gradvise åpningen regjeringen bestemte seg for før påske. Elevene skal nå ha opplæring i programfagene på skolen. Opplæring i fellesfagene vil fortsette som i dag, det vil si hjemmefra i det digitale klasserommet.