Bærekraftskolen

strinda_logo_vid (Liten).PNG

Strinda har som mål at bærekraft skal gjennomsyre alle våre aktiviteter, både i undervisning, aktiviteter utenfor klasserommet og drift. Her er noen eksempler på hvordan vi jobber for å nå dette målet.

«Hva er mitt bidrag?»: Strinda har gjennom Den naturlige skolesekken fått støtte til prosjektet «Hva er mitt bidrag?». Målet med dette prosjektet er å sette fokus på hva hver enkelt av oss kan gjøre for å sikre ei bærekraftig utvikling. På Strinda ønsker vi at alle skal stille seg dette spørsmålet hver dag, både elever og ansatte. Mange av prosjektene som omtales nedenfor, er en del av dette prosjektet.

Tverrfaglige bærekraftuker: Skolen arrangerer to bærekraftuker i året, ei på høsten og ei på våren. Alle elevene på VG1 deltar på ei disse ukene, og de fordyper seg da i tema som forbruk, transport, energi og mat.

Bærekraft-pilot for NDLA: Strinda er pilotskole for NDLA og er gjennom dette være med på uttesting av et tverrfaglig undervisningsopplegg innen bærekraftig utvikling.

Deltakelse i Klima-NM: Hele skolen deltar i Klima-NM en gang i året. Her konkurrerer skolens elever og lærere med elever og ansatte ved skoler i hele landet.

Elevenes «Team Bærekraft»: Dette teamet består av elever fra ulike utdanningsprogram og trinn. Det de har til felles, er at de gløder for temaet bærekraft. Elevene tar initiativ til egne aktiviteter som setter bærekraft i søkelyset, f. eks. skal de i januar arrangere GoGreenWeek.

De ansattes «Team Bærekraft»: Strinda har også et «Team Bærekraft» bestående av ca. 20 lærere. Dette teamet jobber med å koordinere skolens satsing på bærekraftig utvikling, både innen de enkelte utdanningsprogram og på tvers av disse. 

Klesbyttedag: Elevenes Team Bærekraft skal i januar arrangere en klesbyttedag. Hit tar elever med seg klær de ikke selv har bruk for og får mulighet til å bytte i andre klær. Hvorfor kjøpe nytt når det er enklere, billigere og bedre for miljøet å bytte?

Redesign av klær: I forbindelsen med skolens julecup arrangerer skolen konkurranse i redesign av klær. Målet er at elevene skal få se hvilke muligheter det finnes i gjenbruk og redesign.

Kortreiste råvarer: Utdanningsprogrammet Restaurant og matfag strekker seg langt for å bruke kortreiste råvarer i sin matlaging. Gjennom vårt unike samarbeid med Skjetlein videregående skole tar vi det meste av kjøttet vi bruker fra dem, og alt dette er økologisk. Strinda var for øvrig den første skolen som signerte Det Trønderske matmanifestet.

http://oimat.no/trondersk-matmanifest/

Redusert matsvinn: Skolen har et konstant fokus på å redusere matsvinn. Dette gjelder både i kantina, på utdanningsprogrammet Restaurant og matfag og blant elever og ansatte generelt.

Energisparing og smarthusteknologi: På utdanningsprogrammet Elektro er fokus på lys- og varmestyring en sentral del av undervisninga.

Vindmølleprosjekt: Dette er et prosjekt på Elektro VG1 der elevene bygger enkle vindmøller i papp for å måle strøm og spenning som kan produseres med en vindturbin.

Bærekraftig drift: Som alle andre videregående skoler i fylket er Strinda miljøsertifisert, og skolen jobber kontinuerlig for å sikre en mest mulig bærekraftig drift. De tre siste årene har skolen for eksempel redusert energiforbruket med nesten 40%.

React: Strinda deltar i det flernasjonale forskningsprosjektet React – from resistance to action, sammen med bl.a. NTNU.  Prosjektets overordnede mål er å øke bevissthet rundt hvordan individers valg påvirker klimaet. Dette skal oppnås gjennom aktiv og effektiv formidling, og med et spesielt fokus på barn og unge. Les mer om React på

https://www.react-project.com/

Sist oppdatert 29.11.2019