«Skeiv prat» med Molly og Luca

banner_forfattere.png

Turné i folkebibliotek og videregående skoler i Trøndelag 5.-9. desember 2022 Molly Øxnevad og Luca Dalen Espseth snakker om tema fra Mollys bøker, om det å være skeiv, og kjønnsroller anno 2022.

Molly Øxnevad (f. 1996) er fra Stavanger, og bor for tiden i København i Danmark. Hun debuterte som forfatter i 2020, med romanen "En sånn rød amerikansk scooter". I år kom andreboka «Feminin gange». Begge bøkene har fått mange og flotte omtaler, og Molly er et av de navnene det snakkes mye om i bok-Norge i dag. Hun er selv trans, og skriver om tema innen LHBTQIA+ feltet.

Luca Dalen Espseth (f. 1987) er transaktivist og samfunnsdebattant, og har en mastergrad i tverrfaglige kjønnsstudier. I over ti år har han jobbet for transpersoners rettigheter og helsetilbud. Han er kjent fra NRK-dokumentaren «Mann uten penis», som tok for seg tanker rundt blant annet kjønn og kjønnsroller.

Om bøkene:

Feminin gange
 (Oktober 2022) handler om Tor og Liam, som skal kjøre fra Stavanger til Oslo i en gammel lånt varebil. De er ikke kjærester lenger, men nå skal Tor være støtte for Liam på et viktig møte han skal ha på Rikshospitalet. Liam er nemlig trans og har behov for bekreftende behandling. Møtet på Rikshospitalet går langt ifra som Liam håper på, og det får konsekvenser for både ham og Tor.
 "Feminin gange" er en fortelling om en trans-mann og en cis-mann og hvordan de begge forholder seg til kjønnsroller og hverandre, hvor tungt det kan være å være normbrytende.

En sånn rød amerikansk scooter
 (Gyldendal 2020) handler om Erik som sykler viljeløst rundt i Stavanger for å stagge sin egen rastløshet, skulker skolen mest mulig, røyker hasj, krangler med moren og drikker øl med mormoren. Han har to kjærester, en gutt og en jente. I Eriks liv flyter seksualitet og tabugrenser sammen, over hverandre og i hverandre, i en brytningstid for samfunnets forventninger om normalitet.

Turnéplan:

Malvik videregående skole

Ole Vig videregående skole

Meråker bibliotek/videregående skole

Tirsdag

06.12.

Verdal videregående skole

07.12.

Levanger bibliotek

08.12.

Namdals folkehøgskole, i samarbeid med Grong bibliotek

Horisonten bibliotek og kultursenter