Flipp
Mange bibliotekbrukere i Trøndelag har digital tilgang til 90 populære ukeblader.
Tilgang via IP-adresse
Bibliotekets trådløse nett har en offentlig IP-adresse som vi melder inn hos leverandøren. Dette gir brukerne tilgang. Det er nødvendig å være tilkoblet trådløst nett for å få tilgangen, og for å fornye for en ny sjudagers-periode.
Dette krever at offentlig IP-adresse er meldt inn til fylkesbiblioteket. Den kan finnes f.eks. her: https://ipadresse.no (når man er koblet til bibliotekets nettverk).
IP-adresse meldes til leverandør via Consortia Manager.
Brukerregistrering
Publikum registrerer seg med mobilnummer og selvvalgt passord. Dette skjer ved første gangs innlogging i det første bildet i appen/nettsida. Man skal altså ikke registrere seg i tradisjonell forstand.
Om Flipp
- Brukes som mobil/nettbrett-appen Flipp (Flipp Norge i Appstore/Google Play)eller via nettleser på adressen https://blader.flipp.no
- 90+ ukeblader på norsk, svensk og dansk
- Bla i utgavene som de er trykt, eller i artikkelvisning der skriftstørrelse kan endres
- Søkefunksjon og mulighet til utskrift. Nyttig for kryssord, f.eks.
Funksjoner som kun finnes i appen:
- Nedlasting av innhold for lesing når man ikke er på nett. Begrensninger i antall utgaver og tid de blir liggende er ikke kjent, fylkesbiblioteket undersøker.
- Eget innhold:
- Favoritter
- Bokmerker
- Oversikt over nedlastede utgaver - Søk etter titler
Markedsføring - fysisk
Flipp må formidles. I tillegg til vanlig formidling i bibliotekene, er Flipp fint å vise fram i forbindelse med arrangementer for brukere i målgruppen. Lesesirkler, Strikk-og-lytt etc.
Tips til markedsføring i bibilioteket:
- Bruk infoskjerm
- Lett tilgjengelig informasjonsplakat om hvordan man får tilgang
- Flipp-plakater i tidsskrifthylla, type «Er det nyeste nummeret av Familien utlånt? Prøv Flipp!» – med QR-kode
- Flipp-plakater som promoterer fag/interesse-spesifikke kategorier ukeblader, til bruk i passende fagseksjoner i boksamlingen.
Markedsføring - digitalt
Flipp er godt egnet til digital markedsføring, men (inntil videre) må brukerne komme til biblioteket for å ta i bruk produktet. Derfor at det er best at budskapet kommer direkte fra bibliotekene via deres kanaler. Her er det bare å være kreativ!
Ressurser til markedsføring finnes på dette nettstedet