Fagvalg for Vg1 ST og MK

Skolens rådgivere og skoleledere står klare til å hjelpe både ELEVER og FORESATTE med valg av programfag. Med det store utvalget av fag som Katta tilbyr kan det være greit med veiledning og noen gode råd på veien.

På Katta er det mulig å få til spennende kombinasjoner av fag på Vg2 og Vg3. Går du studiespesialisering (ST) eller medier og kommunikasjon er valgmulighetene mange! Det vanskeligste valget er kanskje hvilke fag man dessverre må velge bort?

Elevene i 1MK og 1ST er nå i full gang med valg av programfag for Vg2. Vi har gitt informasjon i klassene og fagtorg med faglærere er gjennomført.

Som elev på studiespesialisering er utvalget av valgbare fag aller størst. Skal man velge mest realfag, eller kanskje mest samfunnsfag og økonomifag? Eller skal man benytte muligheten for endelig å kunne lære seg latin og fordype seg i språk? Hva med å arbeide kreativt og praktisk i et mediefag eller et kunstfag? Kanskje får du muligheten for en undervisningstime sammen med statsministeren, slik politikk og menneskerettigheter fikk i år!

MK-elever på Katta er heldige som kan velge så fritt blant mange fag! Skal medieelevene (MK) velge bilde, medieutvikling eller grafisk design? Eller kanskje et fag fra studiespesialisering?

Hva med biologi, fysikk, matematikkfordypning eller engelsk? Kanskje sosiologi og sosialantropologi? Eller teknologi og forskningslære og kjemi?

I programfaggruppene på Katta møtes elever fra de ulike programområdene rundt sine felles interesser, og sannsynligvis dukker det opp noen elever fra Thora Storm også. Samarbeidet med Thora Storm gir ekstra valgmuligheter for både ST og MK.

Det foreløpige valget skal foretas i blokkvalg.no innen utgangen av februar, før det endelige valget blir tatt i løpet av mars. Deretter er det bare å glede seg til alle fagene man har valgt. Kanskje ble det historie og filosofi og psykologi? Vi tror uansett at du har funnet noe du både har interesse av å lære og får bruk for i videre studier og arbeid.

Større utvalg av fag og kombinasjonsmuligheter enn på Katta er det vanskelig å finne!

Ta gjerne kontakt med oss.

Rådgiver Jan Eirik Stieng - klasse 1STA, 1STD og 1MK (jansti@trondelagfylke.no)

Rådgiver Mats Gran - klasse 1STB, 1STC (matgr@trondelagfylke.no)

Rådgiver Hilde Motrøen - klasse 1STE (hilmot@trondelagfylke.no)

IB-koordinator Elin Øksnes - fagvalg IB (eliok@trondelagfylke.no)