Hva kan du klage på?
Du kan klage på hvordan standpunktkarakteren i fag og i orden og oppførsel er fastsatt. Klageretten gjelder også hvis du ikke får tallkarakter til standpunkt, altså IV. Du kan ikke klage på underveisvurdering eller karakterer i fag som ikke er avsluttende.
Før du klager SKAL du be om en begrunnelse fra faglærer. Er du fortsatt uenig i karakteren fyller du ut dette skjemaet:
Klagefristen er 10 dager fra det tidspunktet karakterene er publisert. I år publiseres karakterene 10. juni. Det betyr at du må klage innen 20. juni
Hurtigklage
Alle elever som avslutter opplæringen og skal ha vitnemål, kan få hurtigbehandlet klagen sin. I hovedsak gjelder det fag som avsluttes i VG3 SF og VG2 YF. Frist for å få hurtigbehandlet klagen sin vil være 16. juni (vi som skole må sende inn klagen senest dagen etter)
Hva skjer når du klager?
Skolen vurderer først om de er enig i klagen din. Hvis skolen bestemmer seg for å sette opp karakteren din, eller bestemmer at du skal få tallkarakter i stedet for IV, får du en begrunnelse for det. Du får ny klagemulighet på den nye karakteren.
Hvis skolen ikke er enig i klagen din, sender de saken til Statsforvalteren.
Statsforvalteren kan avvise klagen, stadfeste (opprettholde) karakteren eller oppheve den. Statsforvalteren vurderer kun om skolen har fulgt reglene for fastsettelse av standpunktkarakter.
Klage på ikke-skriftlig eksamen
Du kan ikke klage på karakter til ikke-skriftlig eksamen. Årsaken til dette er at klagenemnda ikke har noe dokumentasjon på elevens måloppnåelse.
Eleven kan klage på hvordan eksamenssituasjonen ble gjennomført. F.eks. om eleven ble forstyrret, ble avbrutt av alarm osv.
Hvis elev får medhold, kan eleven enten velge å gå opp til ny eksamen med nytt trekk, eller ikke gå opp til eksamen. Dette vil framkomme som en merknad i vitnemålet, og kravet til antall eksamener vil være oppfylt.
Skjema for klage på ikke-skriftlig eksamen
Klage på skriftlig eksamen
Hvis du ønsker å klage på karakter til skriftlig eksamen, må du fylle inn skjema på Visma inSchool.
Før du leverer inn en klage, bør du ha rådført deg med faglærer. Årsaken til det er at du kan gå ned en karakter ved klage, og klager du på at du har fått karakteren 2, kan du få karakteren 1, og dermed ikke bestått.
Fristen for å klage er 10 dager. Fristen regnes fra tidspunktet når meldinga om vedtaket er kommet fram til den som har klagerett, eller når den som har klagerett, burde ha gjort seg kjent med vedtaket.
Når det gjelder karakter til skriftlig eksamen, vil klagesensur vurdere alle sider ved karakterfastsettingen. Hvis denne finner at karakteren er urimelig i forhold til eksamensprestasjon, settes det ny karakter. Ny karakter er endelig, og kan ikke påklages.
Hurtigklage våreksamen: Avgangselever som søker opptak til høyere utdanning, og som ønsker klagen ferdigbehandlet snarest mulig, bør levere sin klage umiddelbart og senest innen hurtigklagefristen som for våren 2025 er tirsdag 17. juni.
Annen informasjon om standpunkt
Ved ikke bestått karakter:
- Når elev har fått IV eller 1 i st.pkt.karakter, er faget ikke bestått.
- Når elev har fått IV, må elev melde seg opp til eksamen som privatist og betale eksamensavgift (privatistweb.no).
- Når elev har fått 1, må elev melde seg opp til eksamen innen 15. september. Dette skjer ved at elev leverer oppmeldingsskjema til skolen.
- Hvis elev ikke melder seg opp til eksamen, blir karakter strøket, og elev må melde seg opp som privatist og betale eksamensavgift.