Internasjonale prosjekter

pexels-photo-227433_beskåret.jpg

På Charlottenlund videregående skole satser vi på internasjonale prosjekter som en del av skolens strategi for økt gjennomføring, tverrfaglighet og utvikling av elevers og læreres kompetanse både faglig, sosialt og praktisk.

Charlottenlund videregående skole ønsker å kombinere en internasjonal profil med vekt på skolens viktigste satsningsområder: Gjennomføring, tverrfaglighet, utvikling av yrkesfag og prosjekter direkte tilknyttet til kompetansemålene i fagene er viktige stikkord for skolens internasjonale aktiviteter. Ut fra dette legger skolen ned et stort arbeid med å etablere nye prosjekter og kontakte samarbeidspartnere. Vi ønsker å knytte til oss noen hovedsamarbeidspartnere («knutepunktskoler») for et langsiktig samarbeid.

Våre prosjekter

Skolen er involvert i prosjekt innen Erasmus+, Nordplus Junior og et fast samarbeid med Ashtar Theatre School i Ramallah, finansiert av fylkeskommunen. De fleste programområdene ved skolen er involvert i prosjektene. 

Per idag har Charlottenlund videregående skole samarbeidsprosjekt med flere ulike land. Dette er Tyskland, Finland, Nederland, Frankrike, Palestina, Spania, Estland og Fransk Guyana. For elevene betyr dette at de som ønsker å dra på utveksling til utlandet har gode muligheter for det på Charlottenlund. 

WorkSafe i Bilbao

Mål for prosjektet er å lage en standard nettside for å bedre sikkerheten for praksiselever og lærlinger i egne og andre Europeiske land (innen TIP og BA). Målgruppe er bedrifter som tar imot praksiselever/lærlinger og elever/lærere ved skoler med yrkesfaglige studieretninger, praksis-elever/lærlinger og lærere ved yrkesfaglige studieretninger. Samarbeidspartnere er Axxell Utbildning AB, Noorderport, CFAI adamic, Orsan Projects Elk.Koop Tzikia og Ikaslan Gipuzkoa Association of vocational Training. Følgende land deltar: Finland, Nederland, Spania, og Frankrike.

Kontaktpersoner

Leif Joar Lassesen
Adjunkt med tilleggsutdanning
74 17 48 98 95 06 47 31

 

Kjell Helge Brørs
Adjunkt
74 17 48 84

 

 

E-twinning

Prosjektet omhandler holdninger til endringsprosesser. Elevene skal sammen utarbeide en Podcast med tittelen "Change is good - You go first, and how to make changes fun?". Samarbeidet er nettbasert mellom lærere og elever i Norge, Skottland og Fransk Guyana.

Kontaktperson

Ivar Christian Moen
Adjunkt
74 17 48 54 98 00 00 60

 

Målet er å gi elever erfaring i arbeid, språk og kultur i Tyskland. Målgruppe er elever og lærere ved CHA innen MP (Medieproduksjon). Samarbeidspartner er DE-Richard- Riemershmid-Berufskolleg i Tyskland.

Kontaktpersoner

Marit Snerting
Fagleder med personalansvar Medier og kommunikasjon, Medieproduksjon
74 17 49 25

 

Christian Teigen
Adjunkt I
74 17 47 84

 

To create skilled workers in competences, innovation and cooperation. Målgruppe er elever ved CHA innen DH og BA ved skolen får erfaring i arbeid, språk og kultur i internasjonal bedrift og fritid. Samarbeidspartnere er Axxell Utbildning AB, DE-Richard- Riemershmid-Berufskolleg i Finland og Tyskland.

Kontaktpersoner

Elin Hoem Lie
Adjunkt med tillegsutdanning
74 17 47 97

 

Lisbeth Sommerbakk
Adjunkt
74 17 49 09

 

Carl Henry Haarberg
Avdelingsleder TP
74 17 47 82 90 07 83 21

 

Forumteater Ashtar Theatre

Samarbeid med Ashtar Theatre i Ramallah på Vestbredden. Målet er erfaringsutveksling innenfor teaterfaget, språk, kultur og fritid i de ulike landene. Målgruppe og deltakere er elever og lærere/instruktører i Ramallah og Trondheim. Bakgrunn for samarbeidet er at Ramallah er Trondheim sin vennskapsby på Vestbredden. Samarbeidet startet i 2008.

Kontaktperson 

Robert Morsund
Leder Musikk dans drama & Service og samferdsel
74 17 49 63 92 83 99 84

 

Besøk fra Estland til CHA for å erfare vår måte å inkludere elever med spesielle behov. Målgruppe er lærere og ledere fra Estland som ønsker å erfare/lære hvordan de kan organisere egne tilbud for elever med spesielle behov etter at ny lov er i ferd med å tre i kraft i Estland. Samarbeidspartner er Kiili Gümnasium i Estland.

  

 Fullførte prosjekt

Appmentor

Appmentor er et oppfølgingsprosjekt av WorkQual der det er laget et idehefte for hvordan en utplassering kan forberedes, følges opp og evalueres for å sikre eleven best mulig kvalitet på opplæring i bedrift. Dette er i tråd med EUs satsing på økt rekruttering og gjennomføring i yrkesfag. Deltakere i Appmentor er foruten CVS, Axxell (Finland), VMA (Island), Broadshoulders (England), ISAT Foundation (Nederland), Nantes Terre Atlantique (Frankrike) og Education&Mobility (Spania). Målet er å vise eksempler på bruk av ulike sosiale medier i kommunikasjonen mellom elev, lærer og mentor når eleven er i praksis. En godt fungerende online kommunikasjon vil fremme læring og motivasjon og bidra til et tettere samspill mellom skole og næringsliv i fagopplæringen. Ulike systemer prøves nå ut. CVS har Dokker på Byggfag, samt bruk av Facebook på DH. Axxell og VMA tester Trello, WorkPlace, Whats App og Instagram, Terre Atlantique benytter Google Classroom. I prosjektet ligger også en utarbeidelse av etiske regler for bruk av sosiale media. Prosjektet ble ferdig i august 2018 og ledet av Axxell. Fra Charlottenlund var det Byggfag som deltok

Coaching i skolen - Erasmus+ (2017)

20 deltakere fra NTNU, Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund vgs har deltatt på et to ukers kurs i bruk av coaching i skolen. Ni av universitetsskolens lærere fullførte i tillegg coachutdanning med bestått eksamen i "International Coach Federation - ICF acredited coach training program and after rigorous assessment has reached the required standard of competence for certification as an ICF ACTP coach." Coachutdanningen er gjennomført som et prosjekt i regi av Erasmus+. Samlingene ble gjennomført i Kaunas og Roma med deltakere fra Litauen, Italia, Romania, Tyrkia og Norge.

Kontaktperson

Inger Dagrun Langseth
Lektor I med tilleggsutdanning
74 17 48 46

 

(2014-2017)

Utveksle ideer for hvordan vi kan få et større antall elever til å fullføre videregående skole innen normert tid. Utvikle et sett med praktiske verktøy. Sammenligne bruk av statistikk.

Partnere: Richard-Riemerschmid Berufskolleg (GER), ROC Noorderport (NED), Verkmenntaskólinn á Akureyri (ISL), Tech College Aalborg  (DEN), Axxell Utbildning (FIN)

(2014-2016)

Happy School - textbook for teachers er et resultat av et EØS-samarbeid med skole i Estland. Fra CVS har programfaglærere og fellesfaglærere på SSA deltatt. Dette er et hefte med ideer til opplegg i fellesfag som kan gjøre opplæringen artigere for elevene. Det dreier seg om å få elevene til å full føre og prestere sitt beste. Målet er å identifisere utfordringer i studentengasjering, samle ideer for å få undervisningen mer engasjerende og elevfokusert. 

Partner: Tostamaa Keskool (EST)
Du finner heftet her

(2014-2016)

Forbedre samarbeid på tvers av skolene og arbeidslivet: Kvalitetsstyring og mentorarbeid i arbeidslivet.
Partnere: EPLEFPA Jules Rieffel (FRA), Broadshoulders Ltf. (ENG), IFSAT foundation (NED), Verkmenntaskólinn á Akureyri (ISL), Axxell Utbildning (FIN)

 

(2014-2017)

Internasjonal samarbeidsavtale om å motta utvekslingsstudenter i praksisperioder.
Partnere: Richard-Riemerschmid Berufskolleg (GER), Axxell Utbildning (FIN)

Øke kvaliteten på kunst-, håndtverks- og frisørutdanning gjennom samarbeid mellom Island og Norge

(2014-2017)

Utveksling av studenter og lærere, og produkter og kunnskap innen kunst, håndtverk og frisør.
Profesjonell utveksling av ideer
Utforske muligheten for praksis/felles lærlingetid
Partner: Verkmenntaskólinn á Akureyri (ISL) 

(2014-2016)

Student, teacher and school leader exchange, focusing on use of alternate learning arenas and ICT.
Partner: Spojená škola (SVK) 

(2014-2016)

Utveksling av studenter og lærere innen teknisk- og industriell produksjon
Partner: Verkmenntaskólinn á Akureyri (ISL)

(2014-2017)

Utveksling og korte praksisperioder for malere. Partnere: Richard-Riemerschmid Berufskolleg (GER), Byåsen videregående skole (NOR).

  

Les mer om

Internasjonalisering i Trøndelag Fylkeskommune

Sist oppdatert 09.09.2019