Deltakere på scenen

Her får du etter hvert lese om alle deltakerne som skal på scenen.

Trond Hallem, Verdal - vår konfransier!

Trond Hallem

Trond Hallem har mange års erfaring som barnebibliotekar på Steinkjer, men jobber nå mer mot voksne på Verdal. Han har også stått en del på scenen som amatørskuespiller. Trond uttrykker at han synes det er kult når bibliotekene kan jobbe sammen med barnehager og andre institusjoner. Det oppstår ofte mye bra når forskjellige fagfelt gjør noe sammen.

Cecilie Dyrkorn Fodstad

Foto: Cathrine Dillner Hagen

Cecilie Dyrkorn Fodstad er førstelektor i barnehagefaget norsk ved DMMH, og har særlig jobbet med tilrettelegging for leseaktiviteter i barnehagen og flerspråklige barns språklæring. Hun er den ene av forfatterne bak bøkene Skal vi leke en bok? og De yngste som lesere. Litteraturen og leken som begge omhandler det å skape kultur for lesing i barnehagen. Hun har holdt mange kurs og innlegg rundt om i landet, særlig om tematikkene fra de to bøkene. Hun er også hovedredaktør på den pågående antologien Flerkulturelle* praksiser i barnehagen som skal utgis på Fagbokforlaget.

Trude Hoel

Trude Hoel

Trude Hoel er professor i lesevitenskap ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) ved Universitetet i Stavanger, og er del av barnehageforskningssenteret FILIORUMS lederteam. Forskningsinteressene hennes omfatter blant annet barns fortellinger, tilrettelegging av språk- og leseaktiviteter og lesing og implikasjoner av digitalisering. Hoel samarbeider med praksisfeltet, offentlig sektor og næringslivet i flere utviklings- og forskningsprosjekt, f.eks. i kompetanse- og samarbeidsprosjektet SPrELL, hvor hun er prosjektleder.

Svein Nyhus

Svein Nyhus er en av våre mest prisbelønte illustratører og barnebokforfattere. Han blander enkelt språk og karikerte figurer med undring og alvor. På den måten formidler han dyp klokskap om verden og livet underholdende og vakkert for både barn og voksne. Svein Nyhus er utdannet ved Kunst- og håndverksskolen i Oslo. Han bor på Tjøme i Vestfold sammen med forfatteren Gro Dahle.

Siri Larsen

Siri Larsen

Siri Larsen jobber som fagansvarlig for målgruppa barnehagebarn ved Deichman, med fokus på å skape god og varig lesekultur i barnehagene, og også stimulere til mer bruk av bibliotekene. Hun har jobbet 10 år som skolebibliotekar på barneskole, og høytlesning for klasser var en viktig del av jobben. Siri er videre anmelder for Barnebokkritikk, med i IBBY Norge – Norsk barnebokforum, og redaktør for medlemsbladet Barnebokforum. Siri forteller at hun har jobbet 8 år som baby- og småbarns-svømmeinstruktør for aldersgruppen 3 mnd-5 år, noe som også gav god kjennskap til de yngste barna som målgruppe. Hun har fem egne barn som hun har lest mye for.

Agnes-Margrethe Bjorvand

Agnes-Margrethe Bjorvand

Agnes-Margrethe Bjorvand er førstelektor i nordisk litteratur ved Universitetet i Agder (UiA) og underviser i og er fagansvarlig for norskfaget i barnehagelærerutdanninga ved UiA. Hun forsker blant annet på på litteraturformidling, lesepraksiser i barnehagen, bildebokmediet og Astrid Lindgrens og Anne-Cath. Vestlys forfatterskap. Hun har skrevet en rekke artikler, har vært medredaktør av flere bøker om barnelitteratur og litteraturformidling og er en mye brukt kursholder i barnehager og skoler. Bjorvand er Astrid Lindgrens norske oversetter, og hun har også skrevet flere bøker for barn, blant annet biografiene Astrid Lindgren (2015, illustratør Lisa Aisato) og Anne-Cath. Vestly (2020, illustratør Hans Jørgen Sandnes).

Ayse Koca

Ayse Koca jobber i Norsk barnebokinstitutt som formidler, kursholder, veileder og prosjektleder for Bærekraftsbiblioteket – et litteraturopplegg som inviterer barn og unge til leseopplevelser om fremtidens verdensplan. Hensikten med Bærekraftsbiblioteket er å skape gode litteraturmøter for og med barn, der leselyst og FNs bærekraftsmål står sentralt. Koca har bakgrunn som barnebokforfatter, mangeårig lærer, formidler og journalist.

Therese Paulsen

Therese Paulsen

Therese Paulsen er høgskolelektor i pedagogikk ved DMMH. Gjennom mange år som pedagogisk leder i barnehage har hun vært spesielt opptatt av lekemiljøet og hvordan lesing og lek reflekterer hverandre - også i barnehagens romlige utforming. Hun er også opptatt av hvordan barnehageansatte kan styrke sin kompetanse vedrørende lese- og lekekultur i barnehagen og hvordan samarbeid mellom barnehage og bibliotek kan skape leseglede hos barn.

Kari Stai

Kari Stai

Kari kjem frå Inderøy og er utdanna illustratør og grafisk designer frå Kunsthøgskolen i Oslo. Etter nokre år som redaksjonell illustratør i aviser og tidsskrift (Morgenbladet, Forskerforum), fekk ho napp på ein manusidé om Jakob og Neikob hos Det norske samlaget (2008). Sidan har ho i hovudsak jobba med bøker, og formidla desse gjennom blant anna Den kulturelle skolesekken. Kari illustrerer også for andre forfattarar og musikarar, som Rune Belsvik, Ingrid Storholmen, Rasmus og Verdens Beste Band, og Eirik Hegdal.

Bierna og Anne-Grethe Leine Bientie

Bierna og Anne Grethe Leine Bientie

Bierna Leine Bientie har virket som sørsamisk prest og er også salmeforfatter, og mottok Sørsamisk kulturpris i 2021. Anne-Grethe Leine Bientie var lærer og er både salmeforfatter og forfatter. Hennes sørsamiske barnebok Joekoen sjïehteles ryöjnesjæjja («En skikkelig flink liten reingjeter», IDUT 2018) ble nominert til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris i 2018.
Paret ble nominert til Nordisk Råds litteraturpris 2023 for sin novellebok Jaememe mijjen luvnie jeala (norsk utgave: «Midt iblant oss lever døden»), IDUT 2021.

 

 

 

Sist oppdatert 12.03.2024