Digital litteraturformidling

last ned (1).png

Digital hverdag i Trøndelag - fem tips til videoformidling

  1. Vær personlig! 

Bruk deg selv. Husk: du er fortsatt bibliotekar. Del og formidle kvalitet og det du selv har fått gode leseopplevelser av. 

Det er ikke så annerledes å formidle på video, enn over skranke eller i et arrangement. Forskjellen er at du vil nå mange flere! Selg inn bøker slik du ville gjort en-til-en i biblioteket. Det er fortsatt mer interessant hva DU syns om boka, enn at den fikk terningkast seks i VG. 

 Eksempel: Frøya bibliotek er gode på videoformidling og har en serie der både lokalbefolkning og forfattere som besøker biblioteket anbefaler bøker: https://www.facebook.com/FroyaBibliotek/videos/  

 Les og se den rørende hilsenen fra koronastengte Ørland bibliotek til sine lånere: https://www.facebook.com/orlandbibliotek/videos/218509082838614/   

  1. Vær kort! 

Facebookvideoer kan være opptil 240 minutter (!), og Instagramvideoer kan være 1 minutt. Men hvor lange bør de være? Bokanbefalingen for Boktyven over er på 57 sekunder. Så du hele? Brukere av sosiale medier er lite tålmodige. Hvis du lager en video, bør den være akkurat så lang den trenger å være for å formidle det du vil – men ikke et sekund lenger. Ta gjerne utgangspunkt i hva du vil formidle, fremfor hvor lang videoen skal være, men kutt overflødige detaljer.  

  • Spar det beste til starten: begynn med å si eller vise noe som fenger. Slik holder du på seeren.  

Trondheim folkebibliotek har flere Instavideoer som er verdt å se: 

I tillegg til at de deler bokryggpoesi... - og oppfordrer til at lånere også deler. Se bilde over. 

  1. Vær relevant 

Ny litteratur oppleves gjerne som relevant. Husk at kostnader ved bruk av dikt eller utdrag av tekster må avtales med forlag eller forfatter. I noen tilfeller må en kanskje prioritere slik at en har en kombinasjon av ny litteratur og bøker som har falt i det fri (70 år etter forfatter/illustratørs/oversetters død). Det kan være en fin anledning til å gi eldre litteratur ny relevans. 

Eksempel: Meråker. Se Meråkers fantastiske “Du lurer sikkert på hva vi holder på med nå?”-video. Se direkte inn i kameraet og fortell!  

Eksempel: Verdal bibliotek markerte Verdens Poesidag med å dele innlest dikt 

Røros bibliotek streamer eventyrstund. Digitale tilbud for barn og unge er kanskje ekstra viktig når skolene er stengt. 

Her er to digitale forfatterbesøk for barn som kan være verdt å dele: 

Har biblioteket flere kanaler i sosiale medier? Forskjellige brukergrupper er i forskjellige kanaler. Og noen brukergrupper er ikke på sosiale medier. En tommelfingerregel er at bibliotekets hjemmeside brukes til informasjon som skal nå ut til alle, og som vil stå seg over tid, mens sosiale medier kan brukes til deling av øyeblikksbilder - hva som skjer her og nå.  

  • 88% av de som er på Facebook gjør det via mobiltelefon. Sjekk at video, tekst, og bilder som du legger ut også fungerer og ser bra ut på mobilskjerm (og nettbrett).  

  1. Bruk enkle verktøy 

Nedenfor har vi samlet forskjellige verktøy man kan bruke til digital formidling. I mange tilfeller er ett enkelt opptak med smarttelefon godt nok. I noen tilfeller kan det være greit å kunne redigere, eller legge på musikk.  

Publisere innhold 

Skille mellom opptak eller direkte strømming av arrangement eller lignende. Spør gjerne oss eller lokal IT-avdeling om hjelp. 

Video  
Bruk en telefon eller nettbrett med et godt kamera. 
Bruk Videoshop eller en annen app for å redigere filmen. Videoshop er en enkel videoredigerings-app som finnes i gratisversjon og betalt versjon til Android og iOs. Hovedforskjellen mellom gratis og pro-versjonen av appen er at alle videoer over 30 sekunder i gratisversjonen har et vannmerke med Videoshops logo. 

Her er lenke til Videoshops side med litt info om appen: https://www.videoshop.net/  

Alternativer til Videoshop: QuikAdobe Premiere Clip, iMovieWeVideoSplice. 

Rediger filmen og legg på effekter eller tekst om det er ønskelig. Filmen kan legges ut på mange ulike plattformer som biblioteket bruker. De mest aktuelle er Vimeo, Youtube, egne nettsiderFacebookInstagram eller Snapchat 

Strømming 
Krever litt mer øvelsesiden det er direkte, men ikke vær redd for å prøve. Det ikke så vanskelig. Test gjerne på forhånd med en kollega og lag et arrangement dere imellom. 
 
Plattformer: 
Facebook Direkte/Live. Her finner du hjelp for å komme i gang, https://nb-no.facebook.com/help/1636872026560015 Da kan du strømme direkte ved å bruke nettbrett eller telefon. Man kan også opprette en lukket gruppe eller et lukket arrangement og strømme i denne. Det kan være aktuelt for vederlag når det gjelder opplesning av tekst, forfatter arr. og lignende. Som standard lagres strømmingen i Facebook, men denne funksjonen kan slås av. Anbefalt plattform 

Zoom  
Godt verktøy for møter og webinar. Velg webinar om du skal bruke det for å strømme et arrangement eller annet. Den enkleste versjonen er gratis i bruk, men kan da ha max. 100 deltagere og arrangement kan ikke vare over 40 minutt. http://zoom.us  

Skype 
En del har Skype for business gjennom jobb og kan bruke denne for å strømme.  

Youtube 
Kan brukes for å strømme eller legge ut filmer 

Vimeo 
Krever Vimeo Enterprise for å strømme, men filmer kan legges ut. 

Ønsker du en litt mer profesjonell, men rimelig løsning for å strømme med telefon anbefaler vi denne eller tilsvarende, https://www.sound1.com/products/roland-golivecast-live-streaming-studioDa får du et strømmestudio som lar deg mikse lyd, vise titler, spille av media, trigge lydeffekter med mer, uten at du trenger en datamaskin eller kostbart A/V-utstyr.