Karakterer og klagefrister

Skoleåret 2024-2025 publiseres standpunkt- og terminkarakterer på følgende dato:


Fredag 6. juni - standpunkt Vg2 og Vg3

Mandag 16. juni - standpunkt- og terminkarakterer Vg1, samt terminkarakterer Vg2

Orden- og oppførselskarakterer publisert på disse datoene er da foreløpig fastsatt. Endelig fastsetting gjøres 20. juni. Alle standpunkt- og terminkarakterer blir publisert i Visma In School (VIS).

Informasjon om klagefrist:

Dersom du mener at regler for fastsetting av standpunktkarakteren din ikke er fulgt jf. Opplæringsforskrifta kap. 10, er klagefristen 10 dager fra offentliggjøring av karaktervedtaket. Vi minner om at det kun er klagerett på standpunktkarakterer, og ikke terminkarakterer.

Som avgangselev har du anledning til å klage innen 3 dager etter karakteren er offentliggjort (9. juni). Dette for at klagen skal kunne bli prioritert, og ha mulighet til å bli behandlet innen dokumentasjonsfristen til Samordna opptak. 

Skjema for klage på standpunktkarakter og ikke-skriftlig eksamen

Mer informasjon om klagebehandlingen finnes på Statsforvalterens nettsider

Klage på eksamenskarakter

Ved muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen kan det bare klages på formelle feil som kan ha noe å si for eksamensresultatet. Klagefristen er 10 dager fra aktuell eksamensdato.

Eksamenskarakterer for skriftlig eksamen publiseres etter fellessensur 16-18. juni og ordinær klagefrist er 28 juni. Klage på eksamenskarakter ved skriftlig eksamen registreres i Visma In School (VIS).

For elever som ønsker hurtigbehandling av sin klage for å rekke eventuelle dokumentasjonsfrister hos Samordna opptak, må klagen være registrert innen 25. juni senest kl. 10.00.

Oversikt over fag som tilbyr hurtigklagefrist våren 2025: norsk, matematikk, fysikk, kjemi, biologi, teknologi og forskningslære, kommunikasjon og kultur, medie- og informasjonskunnskap, treningslære 2, engelsk, tysk, fransk, spansk, rettslære, samfunnsøkonomi, markedsføring og ledelse, entreprenørskap og bedriftsutvikling, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter, informasjonsteknologi, økonomistyring, økonomi og ledelse, historie og filosofi, reiseliv og språk, psykologi, mediesamfunnet 3.

Veiledning til innsending av klage i VIS

Camilla Hildrum
Kontorleder
74 17 83 38 90 67 07 99
Sist oppdatert 02.06.2025