Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

• Første år

Vg1 Frisør, interiør, blomster og eksponeringsdesign

På dette utdanningsprogrammet får du grunnleggende undervsining innen de 4 yrkene: Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign.

Når du søker er det lurt å merke av i VIGO hvilket av disse områdene du er mest interessert i. På Thora Storm kan man gå videre løp på Interiør og eksponeringsdesign, mens Charlottenlund vgs har frisørtilbudet.

Du lærer

• design og visuelle uttrykk
    • videreutvikling av kreative ferdigheter
    • utvikling og utførelse av ulike teknikker og uttrykk
    • om stilhistorie og trender
    • om kommunikasjon og kundebehandling

Du bør være

• kreativ og estetisk anlagt
    • interessert i å arbeide med hendene
    • interessert i visuelle uttrykksformer
    • nøyaktig og utholdende

Du kan bli

Arbeidssteder

• blomsterforretning eller blomsterverksted
    • frisørsalonger eller teater
    • reklame-, design- og mediebyråer
    • egen bedrift

Videre utdanning

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning:

• Du kan ta videre utdanning på fagskole. En fagskoleutdanning er en kort og yrkesrettet videreutdanning som er beregnet på de som har gått yrkesfag.
    • Om du går frisør eller blomster kan du ta mesterbrev hvis du har fag- eller svennebrev i et fag som ligger under mesterbrevordningen, og har tilstrekkelig praksiserfaring. Mesterutdanningen kvalifiserer deg til en leder- eller mellomlederstilling innen ditt fagområde, og gir deg kompetanse til å kunne starte egen bedrift.
    • Du kan ta Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
      – etter Vg2 eller
      – etter oppnådd yrkeskompetanse.
      Da har du mulighet til å ta høyere utdanning ved høyskole eller universitet. Husk at noen studier, f.eks. ingeniør-, realfags- og medisinske studier, forutsetter at du har visse realfag.
    • Du kan også søke opptak til høyere utdanning etter forkurs eller gjennom Y-veien, yrkesfaglig vei til høyere utdanning. Y-veien er beregnet på deg som har relevant yrkeskompetanse. Forkurs og Y-veien er vanligst innen realfags- og ingeniørstudier.
  • Andre år

Hånd tegner et interiør. Foto: Dorthe Skjervstad

Vg2 Interiør og eksponeringsdesign

I Vg2 Interiør og eksponeringsdesign jobber elevene med utstillinger til butikker, messer, museer, teater og lignenede, samt med interiør til private og offentlige bygninger.

I programfagene får du grunnleggende kunnskaper om form, fargeteori, tegning, skissering, ulike dataprogrammer og stil- og designhistorie. Utdanningen legger stor vekt på praktisk arbeid med materialer, redskaper og innredning. Det legges stor vekt på idéutvikling, arbeidsprosess og profesjonelle presentasjonsformer.

I løpet av skoleåret skal elevene få en økt bevissthet om design vi omgir oss med, både lokalt og globalt. Elevene får arbeidserfaring gjennom praksis i ulike bedrifter i faget yrkesfaglig fordypning. Skolens plassering i Midtbyen gir gode muligheter for samarbeid med kultur- og næringslivet.

Etter Vg2 interiør og eksponeringsdesign kan du velge :Vg3 Interiør, Vg3 Eksponeringsdesign eller Vg3 profileringsdesigner. (lærlingeløp)

• INTERIØR

Elevarbeid, eksempel på plantegning

Vg3 Interiør

Interiør er viktig for oss nordmenn. Vi tilbringer mer tid hjemme enn noen andre i verden, derfor blir det også mer og mer ettertraktet å få hjelp til å innrede hjemmet sitt. Det er her du kommer inn. På interiørlinja får du lære alt grunnleggende innen interiør, fra farge- og materiallære til stilhistorie, Norsk Standard, kundebehandling, samt å tegne gode planløsninger. Du vil jobbe med både private boliger og offentlige miljøer som kafeer, hoteller, kontorer og butikker.

I faget er det viktig å kombinere funksjon med estetikk ut ifra forskjellige menneskers behov. Universell utforming med tilrettelegging for funksjonshemmede er også viktig.

Som elev hos oss vil du få opplæring i tegneprogrammet ArchiCAD, og vi benytter også en del Photoshop og Illustrator til kollasjarbeid. Faget er i hovedsak prosjektbasert med oppgaver som strekker seg over tre-fire uker, hvor du får veiledning underveis. Samarbeid er viktig, og elevene oppmuntres til å hjelpe hverandre. Vi reiser på befaring til interessante produsenter og tar gjerne en tur rundt i byen for å hente inspirasjon.

Hos oss blir du utfordret til å være kreativ og se muligheter der andre ser begrensninger, samtidig som du lærer å følge de regler som må overholdes innen interiør.

Når du er ferdig med Vg3 Interiør, er du ferdigutdannet interiørkonsulent, i tillegg har du et godt grunnlag for videre studier innen et bredt fagområde.

Les mer om linjen på vilbli eller Utdanningsdirektoratet sine nettsider - udir.no

Har du spørsmål:

Se FBIE på Facebook