Dersom du velger VG2 salg og reiseliv kan du ta fagbrev i salgs- eller reiselivsfaget.
Fagbrev i reiseliv er attraktivt for arbeid i alle deler av reiselivsnæringen. Du får spisskompetanse til å arbeide i resepsjonen på hotell/overnattingssteder og generell kompetanse til arbeid innen reiselivsnæringen.
Du vil få kompetanse til å planlegge og utføre aktiviteter i ulike deler av reiselivsnæringen. Dette inkluderer arbeid på overnattingssteder, arbeid innen luftfart, sjøfart, arrangement («event»), destinasjonsselskap, opplevelses- og aktivitetsbedrifter og transport. Du får kompetanse i markedsføring, salg og klagebehandling. I tillegg blir du i stand til å arbeide med gjennomføring av reiselivsopplevelser for ulike kundegrupper. Du får kompetanse til å sette sammen tjenester og aktiviteter som samlet utgjør et helhetlig reiselivsprodukt. Reiselivsmedarbeideren skal kunne yte service, kommunisere med og håndtere kunder og gjester med ulike behov og ulik kulturell bakgrunn. Du lærer deg bruk av ulike informasjonskilder, digitale hjelpemidler, reservasjons- og kundehåndteringssystemer og blir i stand til å gjennomføre daglige rutiner i en reiselivsbedrift.
Norsk og internasjonalt reiseliv er for tiden (2020-2021) i en spesiell situasjon med tanke på Coivid-19 som dessverre har ført til permisjoner og en «brukket rygg» for denne næringen. Før pandemien var reiselivsnæringen i vekst og bidro med arbeidsplasser i alle landets kommuner, en viktig jobbskaper i distrikt og by, nasjonalt og internasjonalt. Alle prognoser tilsier at denne bransjen er på vei opp igjen så snart pandemien er under kontroll/over. Reiseliv er en viktig ungdoms- og integreringsnæring
Som faglært salgsmedarbeider vil du få kompetanse innen nyskaping, kundebehandling, oppfølging av kundeporteføljer, økonomi og lønnsomhet, budsjett og nøkkeltall. Som faglært i salg vil det forventes at du har evner og ferdigheter til å bygge relasjoner, er en god lagspiller og innehar analytiske evner. Du må kunne bruke og holde deg oppdatert på relevant teknologi. Kompetansen omfatter gjennomføringsevne, kunnskap og ferdighet i tidsstyring, evne til å vurdere kvalitet, utøve god kommunikasjon og ha kunnskap om bruk av markedsføring og PR.
Handel vil være en vesentlig funksjon i samfunnet mellom ulike aktører og parter både nasjonalt og globalt. Utvikling av digitale muligheter og løsninger vil kunne øke aktiviteten og mulighetene til å samarbeide og samhandle på mange ulike områder.
Kunder vil i fremtiden kunne benytte seg av stadig ny teknologi og skaffe seg god informasjon om varer og tjenester, og vil kunne stille konkrete krav til handelsbransjen. Hver enkelt salgsmedarbeider må ha en tydelig kompetanse som imøtekommer kundens krav