IKT-info til elever

glenn-carstens-peters-npxXWgQ33ZQ-unsplash (Stor).jpg

Som elev i fylket, og på Thora Storm vgs, er skoleportalen et viktig verktøy. I skoleportalen har du tilgang til tjenester som Canvas (læringsplattform), Visma InSchool (fravær/karakterer), Office365 applikasjoner, samt gratis programvare (Officepakken og Ordnett). I tillegg ligger det flere brukerveiledninger der.

Skoleportal - https://elev.trondelagfylke.no/

Alle elever i videregående skole må ha en datamaskin. Trøndelag har en PC-ordning der elevene eier datamaskinen selv. Det vil si at du kan ta med deg en maskin (som må oppfylle noen minstekrav), eller du kan kjøpe én ny PC subsidiert av fylkeskommunen som inkluderer garanti og ulykkesforsikring for perioden.

Les alt om ordningen her.

Før du begynner som elev i fylket, mottar du en sms med brukernavn og aktiveringskode. Brukerkontoen må aktiveres før du får tilgang til andre tjenester. I forbindelse med aktivering av konto, må du opprette et nytt passord samt godta at du har lest og forstått IKT-reglementet i Trøndelag. Aktivering av brukerkonto skjer via https://bruker.trondelagfylke.no På dette nettstedet kan du også senere bytte passordet ditt.

I forbindelse med aktivering av din bruker må fylkets IKT-reglement godtas. Reglementet inneholder dataetiske retningslinjer som skal skape et godt lærings- og arbeidsmiljø for elever ved de videregående skolene.

Reglementet kan du lese her

På PC/Mac
Velg trådløsnettet «Trondelag-FK»
Skriv inn ditt brukernavn og passord
Trykk «Koble til»
Ved spørsmål om å verifisere sertifikat på Mac eller PC - trykk «Fortsett»

Trådløsnett på mobil
På Iphone – relativt likt som på pc/mac

På Android – EAP-metode – velg «PEAP». På Fase 2 godkjenning – velg «MSCHAPV2». CA-sertifikat – velg «Ikke bekreft». Identitet – velg ditt brukernavn. Ikke skriv inn noe på Anonym identitet. Skriv til slutt inn ditt passord på passord og «Koble til».

Som elev i Trøndelag fylkeskommune kan du installere Office på din pc. Lisensen til Office er gyldig så lenge du er elev i fylket, og inntil 3 måneder etter at du har sluttet. Office installeres via Skoleportalen - klikk på Programvare og let opp Office i listen over programmer.

Etter at programmet er installert du aktivere Office. For å aktivere office logg inn med skole-eposten din. Eposten din er brukernavnet ditt@elev.trondelagfylke.no

Direktelenke til officenedlastning hvis programvare ikke vises på elevportalen

Høsten 2018 innførte Trøndelag fylkeskommune digitale skolebevis for sine elever, lærlinger og lærekandidater. Beviset vil være det primære beviset utlevert av fylkeskommunen og kan eksempelvis brukes som identitetskort ved eksamen, godkjent legitimasjon for reise med AtB eller hos andre aktører som tilbyr studentrabatt. I samme løsning vil elever også finne sitt bibliotekkort, som kan benyttes på skolebibliotekene.

Les mer om Pocket id her

Når du slutter som elev hos oss vil Microsoftkontoen din etter en stund deaktiveres og slettes. Hvis du kun har lagret filer og dokumenter til skyen mens du har vært elev (Onedrive elevkonto), må du sørge for å ha en lokal sikkerhetskopi av dette

Sist oppdatert 07.09.2023