Spansk nivå II og Tysk nivå II

Bytter du fremmedspråk fra ungdomskolen til videregående skole, kan du ta spansk nivå II eller tysk nivå II som programfag på vg3 etter at du har avslutta fellesfaget spansk I eller tysk I på vg2.

Innhold i faget

Språkkompetanse gir mulighet for deltakelse i internasjonale sammenhenger og bidrar til å gi et mer nyansert bilde av internasjonale prosesser og hendelser. I en verden med økende mobilitet og digital samhandling er kompetanse i flere språk og interkulturell kompetanse en forutsetning for kommunikasjon og deltakelse på mange områder.

Å lære et fremmedspråk dreier seg først og fremst om å bruke språket – å lese, lytte, snakke og skrive i forskjellige sammenhenger. I tillegg innebærer det kommunikasjon om og innsikt i andres levemåter, livssyn, verdier og kulturer, noe som kan føre til større bevissthet om egen kultur og nye muligheter til opplevelser. Opplevelse av og innsikt i kulturelle ¬forhold er en kilde til personlig vekst og dannelse og kan gi større muligheter i utdanning, arbeidsliv og fritid.

Kompetansemål til læreplan i fremmedspråk nivå 2:

Undervisningsmetoder

Ulike former for kommunikasjon brukes: samtale - lesing – lytting – skriving. I undervisninga benyttes digitale verktøy, filmer og autentiske tekster. Prosjektarbeid med ulike former for presentasjon er også en viktig del av faget. Da det er viktig å følge med på samfunnsutviklinga i det aktuelle språkområdet, tar faget også for seg nyhetssaker fra forskjellige kilder.

Elevene kan trekkes ut til skriftlig og/eller muntlig eksamen.

Fag fra vg1 og vg2 som dette faget bygger videre på

Spansk nivå II og Tysk nivå II bygger på fellesfaget spansk I og tysk I på vg1 og vg2.

Sist oppdatert 22.09.2022